Lustfylld, meningsfull & intressant

Vilken är den den främsta utmaningen för en lärare? För mig handlar det om att få eleven att känna en inre motivation. Men kan man känna inre motivation och bli engagerad utan att känna lust? Lusten att lära sig infinner sig när någon utsätter sig för utmaningar, för att målet är mödan värt, menar jag. Det är syftet, helheten och meningen som gör vägen till målet lustfylld.

Ana Udovic beskriver i boken “Generation Ego” hur lärare i dagens skola ger eleverna morötter istället för att förstärka deras instinkt att suga i sig kunskap, allt från guldstjärnor till bra betyg, vilket inte är en lust för lärande enligt mig. Hon menar att skolan har en inbyggd narcissistisk problematik- man är alltför inriktad på att uppnå mål istället för att se vägen dit. Psykologen och psykoanalytikern Bo Sigrell tror att utan mål och beröm skulle barnen inte bry sig lika mycket om att bli bäst- men de skulle arbeta lika mycket i skolan ändå.

Med helheten istället för ett ”egoistiskt” mål i fokus blir det kanske lättare att känna en inre motivation? Att elevernas föräldrar ibland “motiverar” sina ungdomar med pengar för varje önskat betyg är inte en drivkraft eller lust till lärande, tror jag. Det är fel sorts mål. Tillfredsställelsen och lusten att lära finns i att bygga något större. Men hur kan vi få eleven att tänka bort yttre belöningar och känna lust för lärande i en skola där eleven hela tiden bedöms?

Att känna en inre motivation, när man gör något för helheten och har ett större mål i sikte, kan man få eleven att känna tillfredställelse och fokusera på personlig utveckling.  En inre motivation kräver engagemang, både mitt och elevens.  Jag upplever att lärarens engagemang och entusiasm är av avgörande betydelse, oberoende av ämne, när nya moment presenteras. Eleven behöver känna att momentet i sig är meningsfullt, känna sig engagerad, våga misslyckas under resans gång och känna en tillfredsställelse med slutresultatet.  Undervisningen behöver vara synlig och fokuset ligga på nyttan. Tricket är att hela tiden presentera moment som känns meningsfulla och är en tydlig del av ett större sammanhang. Det behöver inte alltid var kul, men helheten och målet gör att det är värt mödan.

Jag tar avstamp i den formativa bedömningens kärna som Black & William presenterade 2009. Att förhålla sig till frågorna “Vart skall jag”, “Var är jag nu?”, “Hur ska jag komma till målet?”, tycker jag fungerar bäst för elevernas inre motivation och lust till lärande. Det är även värdefulla nycklar till den inre motivationen hos mig som lärare.

Kan man vara engagerad utan att känna lust?
Ursäkta stickspåret, eller parallellspåret som min gamle religionslärare brukade säga.  Att borsta tänderna är inte lustfyllt. Men det är lustfyllt att slippa laga hål! Plötsligt blir jag mer engagerad i min tandborstning då helheten gör sig påmind, i alla fall för mig med tandläkarskräck ;0)

Låt oss försöka skapa undervisning som är meningsfull, intressant och lustfylld på en och samma gång!

morot

Annonser

En kommentar Lägg till

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s