Brister motivationen?

Jag hamnar ofta i samtal med kollegor angående gymnasieelever med bristande motivation. Framförallt på våren, när eleverna går i trean och närmar sig studenten. De är skoltrötta då de borde växla upp och spurta. Vad händer? Tar vi död på deras vilja att lära, upplever de att det inte spelar någon roll? Tar vi inspirationen ur dem istället för att göra dem nyfikna på framtiden? Så kan det inte få vara… Det är nu vi lärare behöver vara skickliga på riktigt, alla elever kan inte älska ditt ämne, men alla kan bli mer engagerade.

Jag är lärare i estetiska ämnen men märker ändå att engagemanget mattas av påtagligt ju äldre eleverna blir och desto mer utmanande kurserna blir. Jag är trött på klyschan att jag skulle ha det lättare för att eleverna har ett “roligt” ämne, vad nu det betyder. Tvärtom är de estetiska ämnena mycket krävande och känslan av att man kanske inte har nytta av kunskaperna, om inte drömjobbet finns tillgängligt, smyger sig på och hämmar engagemanget.

Lyckligtvis går det att öka elevernas engagemang oavsett vilket ämne det handlar om och du som lärare kan vara den avgörande faktorn. Det menar Tomas Jungert som forskar i psykologi vid Lunds universitet. Enligt honom handlar det om att bygga upp en inre motivation hos eleverna, det vill säga utmaningar där eleverna blir engagerade för att utmaningen är givande. Det här är något jag skrivit om tidigare och forskning har visat att yttre motivation, som höga betyg eller F-varningar, snarare kan ge motsatt effekt.

Men hur gör man då? Allt kan väl inte vara jättekul och spännande hela tiden? Nej, men eleverna kan närma sig den inre motivationen med en viss sorts uppgifter, bemötande och stöd, menar Tomas Jungert, som finner stöd i den amerikanska motivationsforskningens Self-determination theory. Det är jätteviktigt att eleverna förstår att skolarbetet är ansträngande, men känns resan mödan värd, finns den inre motivationen där.

Det här är den största utmaningen en lärare står inför, enligt mig. Att vara kreativ och hitta uppgifter, utmaningar och situationer som engagerar eleverna är svårt och tidskrävande. Men kanske vår viktigaste uppgift?

En känsla av gemenskap
Kan du skapa en klassrumssituation där eleverna hjälper varandra och ser ett gemensamt mål har du kommit långt, tror jag. För att eleverna ska få en känsla av gemenskap försöker jag att göra varje mindre uppgift till en komponent i ett större sammanhang. Det innebär även att konkurrensmoment tas bort. En tävlingskultur kan höja affektnivån och rädslan för att göra bort sig är ofta hämmande. Det är mycket viktigt att du lyckas sänker affektnivån i klassrummet så att eleverna vågar bjuda på sig själva, bara det en svår konst.

– När vi gör något tillsammans anstränger vi oss, säger Tomas Jungert och lutar sig mot evelutionspsykologin, där det från början var viktigt att samarbeta för att överleva. Människors önskan att tillhöra ett socialt sammanhang är så stor att den får oss att utföra saker som vi från början inte varit lockade av att göra.

Det är även viktigt att eleven, trots grupparbetet, känner sig självständig. Grupparbeten kan vara svåra och fungerar inte alltid bra innan eleverna vant sig vid arbetssättet. Ett större arbete behöver därför innehålla moment där eleverna får känna sig självständiga. Om de upplever att de har kontroll över situationen ökar även viljan att engagera sig. Individuella uppgifter kan till exempel bli något en hel grupp arbetar med efter ett tag. Kanske tycker eleverna att uppgiften blir mer varierad och roligare för att de stimuleras av varandra. Engagemang smittar av sig.

Framåtsyftande återkoppling är som alltid viktigt genom hela processen. Alva Appelgren vid Karolinska Institutet har nyligen gjort en studie bland mellanstadieelever för att se hur de blir motiverade och vilket återkoppling som fingerar bäst. Hon bekräftar något som många forskare redan varit inne på där beröm som “vad bra du är” kan ha en negativ effekt på motivationen eftersom eleven kan sluta anstränga sig. Återkoppling som mer tydligt fokuserar på insatsen fungerade bättre för elevernas inre motivation.

Hur gör jag?
På Täby Enskilda Gymnasium utsätter jag regelbundet kollegor och elever för filmvisningar. Syfte är förstås att visa upp elevernas arbeten då det finns ett stort mervärde i att få riktiga mottagare. Ambitionen är att stärka elevers motivation, självständighet, kreativitet, samarbetsförmåga och mod. Detta förhållningssätt  kallas även Entreprenöriellt lärande och ska enligt läroplanen genomsyra lärandet i skolan. Ett exempel på hur jag försöker tillämpa det jag skriver om ovan är med “TEG Horror Stories”. Något jag testade förra året med med mina elever i Film & TV-produktion. Så här såg upplägget ut i korthet.

1) Eleverna skapar en gemensam karaktär och skriver individuellt en scen för att lära sig den traditionella manusalyouten. De läser varandras scener i klassrummet och spelar på ett mycket opretentiöst sätt upp dem för varandra. Den som skrivit scenen blir road av att se de andra i klassen tolka den men får samtidigt återkoppling på layouten via kamratrespons.

2) I slumpvis valda grupper väljer de ut fem scener som skulle kunna passa ihop och använder sina kunskaper i manusdramaturgi. Eftersom de har en gemensam karaktär i alla scener fungerar det förvånansvärt bra att sätta ihop dem. Nu har vi ett manus.

3) I fem olika grupper filmatiserar de sedan en av scenerna och lär sig då de praktiska verktygen (kamera, ljud klappa etc.).

4) I postproduktionen lär de sig att ljuddesigna och att klippa kreativt.

5) I sista steget läggs de färdiga scenerna ihop och vi har en stor premiär på skolan samt visning på skolavalutningen.

Se gärna trailern för TEG Horror Stories nedan!

 

Annonser

En kommentar Lägg till

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s